Een longboard kopen
Een longboard is gedoeld om afstanden te rijden en niet voor een skatepark. Voor een skatepark zijn er skateboard en voor meer informatie over een skateboard klik hier. Over een longboard kun je een boek schrijven, maar wij geven even de belangrijkste dingen aan om gemakkelijker een keuze te maken.
Als eerste bepaal je de lengte van een longboard en deze is afhankelijk van hetgeen je ermee wilt doen. Eigenlijk is de wielbasis belangrijker dan de lengte van een longboard. De wielbasis is de afstand tussen de voor en de achterwielen. Hoe groter deze afstand is, hoe groter de afstand is waar hij voor bedoeld is.
Een minicruiser heeft de wielen dicht bij elkaar en is voor zeer korte afstanden. Van school naar de bus of korte ritjes in de stad en dan weer de rugzak in. Een korte wielbasis zorgt voor extra korte bochten en een wendbaar board.
De wielbasis bij een longboard is veel groter omdat dit zorgt voor een rustiger board. De bochten worden ruimer en het rechtdoor rijden gaat makkelijk. Je hoeft niet de hele tijd te corrigeren en bij te sturen. Omdat het longboard minder nerveus reageert kun je er ook veel sneller mee. Ga je met je longboard veel in de stad rijden dan is een grote cruiser prettiger omdat je ook wendbaar wil zijn. Ben je een kilometervreter en ga je langs dijken en fietspaden afstanden afleggen dan wil je een lang longboard. En wil je dancen op je board is een nog langer board prettiger.
De vorm en montage van de trucks zijn ook belangrijk bij de keuze van een longboard. Er bestaat de volledige montage onder het board, de topmount (TM), Hierbij is de baseplate van de truck tegen de onderkant van het deck gemonteerd. Daarnaast kan de truck door het deck heen gemonteerd worden, waarbij de baseplate aan de bovenzijde van het longboard wordt vastgezet. Een drop through (DT) longboard. Hierbij worden er stukken uit het deck gesneden (cut outs) om te voorkomen dat het wiel bij het sturen tegen het deck aankomt (wheelbite). Beide montagemethoden komen in allerlei combinaties terug.
Het voordeel van een TM is dat je veel vrijheid hebt aan de onderzijde van het longboard en scherper kunt sturen. De decks zijn ook sterker omdat er bij een DT een stuk uit het deck gehaald is. Wanneer je wat meer freestyle wilt rijden of in een hogere gewichtsklasse zit (90+) dan is een TM een betere keuze.
Het grote voordeel van een drop through longboard is het lage zwaartepunt. Het longboard wordt hierdoor veel stabieler, want 2 cm onder je voet maat heel veel uit. Je voelt je veel zekerder en omdat je dichter bij de grond staat, hoef je bij het steppen ook niet zo diep door te zakken. Hierdoor verzuurt je been veel minder snel en kun je grotere afstanden rijden. Begin je net of rij je maar af en toe, dan is een DT wel zeer aantrekkelijk.
De wielen van een longboard verschillen enorm van een skateboard. Ze zijn groter en zachter. Cruiser wielen zitten ongeveer op 60mm en longboard wielen op 70mm en groter. Een groter wiel rolt makkelijk over kleine obstakels heen en dat geldt ook voor slechte wegen. Daarbij is de rolweerstand lager en dat komt de snelheid en de afstanden ten goede. Met grotere wielen tot zelfs 100mm gaat het zwaartepunt wel omhoog en zullen ook risers geplaatst moeten worden.
De hardheid van een longboard wiel ligt tussen de 78A en de 88A. De harde wielen van 88A maken het sliden een stuk eenvoudiger omdat ze minder grip hebben. Voor het cruisen zijn 78A wielen het prettigst. Ze zijn stil, comfortabel en rollen makkelijk over oneffenheden heen. Nu zou het mooi zijn dat alle longboard wielen van 78A even hard zouden zijn, maar niets is minder waar. Wat er op een wiel staat is een richtlijn. Pak 4 wielen van 78A van 4 verschillende merken en ze zijn allemaal anders qua hardheid. Tik met het wiel op een harde ondergrond en je hoort of een wiel harder of zachter is. Een lage gedempte toon is een zacht wiel en een hogere en harde toon is een harder wiel. Daarnaast voelen zachte wielen wat warmer aan en kun je er een beetje in knijpen. Er zijn wielen met een opdruk van 78A die veel zachter zijn en misschien wel 75A zijn en die veel harder zijn, rond de 83A. testen is de beste optie.
Om meer te weten over longboard lagers, kun je het beste even kijken bij de categorie lagers.
Er is nog veel meer te vertellen over longboards en te laten zien. Dat doen we heel graag bij ons in de winkel, waar je de longboards ook kunt voelen en uitproberen
Op zoek naar een tweede hands longboard? Kijk eens bij onze pre-owned afdeling