Het bedrijf werd in 1997 opgericht door de Franse professionele skateboarder Jeremie Daclin en vond aanvankelijk een niche die Europese professionele skateboarders sponsorde.
Daclin was al een bekende lokale skater in Lyon en besloot om uitrusting te produceren die past bij de stijlen van zijn vrienden en mede-Lyonnais. Daclin legde in 2012 uit dat hij veel had gereisd als professionele skateboarder en, na het filmen van een video met het Amerikaanse bedrijf New Deal, verhuisde hij naar het Deathbox-team (nu Flip Skateboards) om betrokken te raken bij een merk dat meer lokaal was.
Deathbox verhuisde vervolgens naar de VS en Daclin sloeg de uitnodiging om zich bij de verhuizing aan te sluiten af en verklaarde dat hij zou proberen zijn eigen merk in Frankrijk te ontwikkelen.
Daclin's visie voor Cliché was gebaseerd op drie elementen: fotografie, Europa en alle soorten skateboarden. De voormalige Australische professionele skateboarder Al Boglio werd door Daclin aangeworven als een "rechterhand" nadat het merk aanvankelijk succes had geboekt.
Eric Frenay werd door Daclin aangeworven als creatief directeur van het merk en Frenay legde zijn geschiedenis met Daclin uit in een interview in 2012: "Omdat ik in Lyon was, kende ik Jeremie al heel lang en hij was een beetje, we noemden hem "The Master " destijds omdat hij zo goed was, je weet wel, het Europees kampioenschap en zo. Toen opende hij All Access [skateboardwinkel] ... toen hij Cliché lanceerde, was het als een grote, grote gok.